با وجود تاكید عموم متخصصان پوست، همچنان هیچ واكنشی مبنی بر محدودیت استفاده از دستگاه سولاریوم از سوی وزارت بهداشت ابراز نشد و بازار برنزه كردن پوست همچنان داغ است.

این درحالی است كه متخصصان پوست تنها مصرف طبی این وسیله را توصیه می‌كنند و معتقدند كه مصارف غیرطبی و زیبایی از وسایل برنزه‌كننده پوست به‌طور حتم با ابتلای استفاده‌كنندگان به سرطان پوست همراه است.

دكتر كامران بلیغی، متخصص پوست و عضو هیأت علمی  دانشگاه علوم پزشكی تهران، درگفت‌وگو باهمشهری هرگونه استفاده غیرطبی از سولاریوم را غیرمجاز می داند و می‌گوید: استفاده غیرطبی از اشعه ماورای بنفش برای برنزه كردن پوست (سولاریوم)، در همه جای دنیا به شكل رسمی، ممنوعیت دارد و در هیچ كجا برنزه شدن به این روش، توجیه علمی ندارد.

دكتر بلیغی تنها كاركرد دستگاه‌ها ی سولاریوم كه رواج بسیاری هم در كشور ما یافته‌اند را برای برخی مصارف درمانی و آن هم تنها زیر نظر پزشك متخصص مجاز دانسته و می‌گوید: اطبا در حال حاضر از سولاریوم و اشعه درمانی برای بهبود برخی از بیماری‌ها از جمله پسوریازیس، برخی از اگزماها، سرطان‌های پوست و لنفوم‌ها استفاده می‌كنند كه علاوه برآن ،موجب برنزه شدن پوست نیز می شود.

اما پزشكان در مورد درمان همین بیماری‌ها هم، دائما سبك سنگین كرده و جوانب امر را می‌سنجند تا خدای نكرده پس از درمان یك بیماری، بدخیمی دیگری اتفاق نیفتد.

به گفته وی، با این اوصاف، چطور یك فرد سالم تنها برای تغییر دادن رنگ پوست خود، حاضر می‌شود از دستگاهی استفاده كند كه اندكی تغییر در دوز اشعه، خطر سرطان‌های مرگباری را برای اوبه‌دنبال خواهد داشت؟

دكتر فرهاد ملك زاد، عضو هیأت علمی گروه پوست دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی نیز با تاكید زیاد، هر نوع برنزه كردن با استفاده از آفتاب یا سولاریوم را رد می‌كند و در پاسخ به این سؤال كه اگر سولاریوم بد است، چرا كشورهای غربی از آن استفاده می‌كنند، می‌گوید: در آن كشورها، اسلحه هم مجاز است، پس همه بروند، خودشان را بكشند!

دكتر پرویز طوسی، متخصص پوست و استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، نیز معتقد است، استفاده از سولاریوم، ریسك ابتلا به سرطان‌های پوست را بالا می برد و آفتاب گرفتن با دقت در شدت و مدت آن، با تمام بدی‌هایی كه دارد از سولاریوم برتر است.

از سوی دیگر بیشتر متخصصان پوست و كارشناسان امور بهداشتی معتقدند كه رواج خطرناك این نوع زیباسازی نیاز به اقدامات وسیع و پیشگیرانه نهاد تاثیر گذاری مثل وزارت بهداشت دارد، چرا كه وجود دستگاه‌های اشعه دهنده سولاریوم در باشگاه‌های ورزشی و آرایشگاه‌ها می‌تواند مشكلات غیرقابل برگشتی را به بدنه بهداشتی جامعه وارد كند و رفته رفته فاجعه‌ای را دامن بزند كه ناآگاهی استفاده‌كنندگان و سود جویی ارائه كنندگان، عامل اصلی بروز آن است.

این درحالی است كه با وجود حجم بالای اعتراض متخصصان به این وسیله و مردود كردن استفاده‌های غیرطبی از آن، مسئولان وزارت بهداشت از وجود قانونی برای محدودیت استفاده از اینگونه وسایل ابراز بی‌اطلاعی می‌كنند.

دكتر محمد حقیقی، معاون اجرایی مركز نظارت و اعتبار بخشی اموردرمان وزارت بهداشت، در پاسخ به این سؤال كه چرا وزارت بهداشت برای ممنوعیت استفاده از سولاریوم در آرایشگاه‌ها قانونی ندارد، به همشهری می‌گوید: چون موضوع جنبه زیبایی دارد در زمینه صدور مجوز و تاییدیه، وزارت بهداشت برای هیچ جایی قانون ندارد. به گفته وی، بحث‌هایی در این زمینه مطرح شده اما هنوز به جمع بندی نرسیده است.

دكتر حقیقی البته اذعان می‌كند حالا زمان خوبی است برای اینكه وزارت بهداشت رسما وارد عمل شود.

تاخیر در تصمیم‌گیری از سوی وزارت بهداشت در حالی است كه این روزها دستگاه‌های سولاریوم در استخرها و مكان‌های ورزشی گرفته تا آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی، یافت می‌شود و متقاضیان آن هم در برخی از مناطق شهر چنان زیادند كه گاهی برای استفاده از این دستگاه‌ها باید از یك ماه قبل وقت بگیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha